Jak zdefiniować grupę docelową
Porady

Jak zdefiniować grupę docelową

Jak zdefiniować grupę docelową

Już na starcie prowadzenia działalności lub rozpoczynając nowy projekt warto zastanowić się do kogo chcemy trafić z ofertą. Wydaje się to oczywiste, ale w praktyce mikro i mali przedsiębiorcy często o tym zapominają lub nie wiedzą jak zdefiniować grupę docelową i dlaczego jest to takie ważne. Przeczytaj jak to zrobić.

W jakim celu definiujemy grupę docelową

Żyjemy w czasach, w których liczba docierających do nas komunikatów jest tak duża, że nasz mózg nie jest w stanie wszystkich przyswoić (wg niektórych źródeł jest to ok. 2000 komunikatów dziennie, tzn. tyle ile człowiek żyjący w średniowieczu przyswajał w całym swoim życiu). Reklama jest dźwignią handlu, ale musisz wiedzieć do kogo chcesz trafić, aby ten przekaz był skuteczny. Zdefiniowanie typowych odbiorców Twojej usługi/produktu to już połowa sukcesu. Powinieneś także konsekwentnie trzymać się obranej przez siebie linii. Jeżeli masz już zebrane dane, ale nie wykorzystasz tych informacji przy tworzeniu systemu komunikacji z klientami, wówczas opracowana strategia marketingowa może nie odnieść oczekiwanych rezultatów. Musisz pamiętać, że definicja grupy docelowej nie jest sztuką samą w sobie. Potrzebujemy jej aby opracować identyfikację wizualną firmy lub projektu, specyfikację produktów, a także kanały komunikacji i język w jakim będziemy przekazywać ofertę. Dlatego tak ważne jest, aby zrobić to dobrze i już na początku.

Jak zdefiniować grupę docelową

Definiując grupę docelową musisz wziąć pod uwagę jej następujące cechy:

  • Demograficzne: płeć, wiek
  • Społeczne: wykształcenie, zawód
  • Finansowe: np. dochody
  • Geograficzne: np. miejsce zamieszkania lub miejsce pracy
  • Psychologiczne: styl życia, przekonania (np. stosunek do ekologii),
  • W przypadku, gdy trafiasz z ofertą do firm dobrze określić ich typ, np. czy mają to być korporacje czy firmy rodzinne, a może mikro przedsiębiorstwa?
  • Oraz inne cechy specyficzne dla danej grupy

Przekaz trafnie dobrany do preferencji grupy docelowej pozwala na zacieśnienie relacji biznesowej, a im jest ona głębsza, tym efektywniejsze będą nasze działania sprzedażowe.

Przykład

Przeczytaj poniższy opis i wyobraź sobie w jaki sposób kierowałbyś ofertę do następującej grupy docelowej:Jak zdefiniować grupę docelową

kobiety, w wieku 35-50 lat, z wyższym wykształceniem, głównie kadra zarządzająca I i II szczebla, zadbane i eleganckie, często korzystające z salonów SPA i regularnie korzystające z siłowni, mieszkające w dużych miastach, ceniące niezależność, duża wagę przywiązują do jakości produktów

Jeżeli masz wątpliwości w jaki sposób dobrze zdefiniować grupę docelową przeczytaj artykuł o tym, jakich błędów unikać: link – 7 błędów przy określaniu grupy docelowej.

 

A jak Ty zdefiniujesz swoją grupę docelową?

Jak przykuć uwagę młodego odbiorcy?

One thought on “Jak zdefiniować grupę docelową”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *