Jak zdefiniować grupę docelową
Już na starcie prowadzenia działalności lub rozpoczynając nowy projekt warto zastanowić się do kogo chcemy trafić z ofertą. Wydaje się to oczywiste, ale w praktyce mikro i mali przedsiębiorcy często o tym zapominają lub nie wiedzą jak zdefiniować grupę docelową i dlaczego jest to takie ważne. Przeczytaj jak to zrobić.
W jakim celu definiujemy grupę docelową
Żyjemy w czasach, w których liczba docierających do nas komunikatów jest tak duża, że nasz mózg nie jest w stanie wszystkich przyswoić (wg niektórych źródeł jest to ok. 2000 komunikatów dziennie, tzn. tyle ile człowiek żyjący w średniowieczu przyswajał w całym swoim życiu). Reklama jest dźwignią handlu, ale musisz wiedzieć do kogo chcesz trafić, aby ten przekaz był skuteczny. Zdefiniowanie typowych odbiorców Twojej usługi/produktu to już połowa sukcesu. Powinieneś także konsekwentnie trzymać się obranej przez siebie linii. Jeżeli masz już zebrane dane, ale nie wykorzystasz tych informacji przy tworzeniu systemu komunikacji z klientami, wówczas opracowana strategia marketingowa może nie odnieść oczekiwanych rezultatów. Musisz pamiętać, że definicja grupy docelowej nie jest sztuką samą w sobie. Potrzebujemy jej aby opracować identyfikację wizualną firmy lub projektu, specyfikację produktów, a także kanały komunikacji i język w jakim będziemy przekazywać ofertę. Dlatego tak ważne jest, aby zrobić to dobrze i już na początku.
Jak zdefiniować grupę docelową
Definiując grupę docelową musisz wziąć pod uwagę jej następujące cechy:
- Demograficzne: płeć, wiek
- Społeczne: wykształcenie, zawód
- Finansowe: np. dochody
- Geograficzne: np. miejsce zamieszkania lub miejsce pracy
- Psychologiczne: styl życia, przekonania (np. stosunek do ekologii),
- W przypadku, gdy trafiasz z ofertą do firm dobrze określić ich typ, np. czy mają to być korporacje czy firmy rodzinne, a może mikro przedsiębiorstwa?
- Oraz inne cechy specyficzne dla danej grupy
Przekaz trafnie dobrany do preferencji grupy docelowej pozwala na zacieśnienie relacji biznesowej, a im jest ona głębsza, tym efektywniejsze będą nasze działania sprzedażowe.
Przykład
Przeczytaj poniższy opis i wyobraź sobie w jaki sposób kierowałbyś ofertę do następującej grupy docelowej:
kobiety, w wieku 35-50 lat, z wyższym wykształceniem, głównie kadra zarządzająca I i II szczebla, zadbane i eleganckie, często korzystające z salonów SPA i regularnie korzystające z siłowni, mieszkające w dużych miastach, ceniące niezależność, duża wagę przywiązują do jakości produktów
Jeżeli masz wątpliwości w jaki sposób dobrze zdefiniować grupę docelową przeczytaj artykuł o tym, jakich błędów unikać: link – 7 błędów przy określaniu grupy docelowej.
A jak Ty zdefiniujesz swoją grupę docelową?
One thought on “Jak zdefiniować grupę docelową”