zarządzanie kryzysem
Porady Rozwój

Zarządzanie kryzysem

Rozpoczynamy cykl artykułów o zarządzaniu kryzysem

Niniejszym artykułem rozpoczynamy cykl artykułów na temat zrozumienia kryzysów i zarządzania nimi. Opiszę różne rodzaje kryzysów pod względem ich podmiotu, miejsca oddziaływania i wpływu jaki wywierają. Cykl odnosił się będzie do kryzysów w życiu prywatnym, zawodowym, a także biznesowym dla tych, którzy prowadzą swoją firmę. Zachęcam, żebyście nauczyli się:

  • diagnozować kryzysy, wtedy kiedy się pojawią,
  • nazwać je,
  • obierać właściwą strategię przy zarządzaniu kryzysem,
  • reagować w sytuacji, gdy kryzys dotyka kogoś innego,
  • reagować w sposób właściwy dla osoby dotkniętej kryzysem, ale i bezpieczny dla siebie.

W życiu prywatnym, zawodowym, podczas prowadzenia swojej firmy, co jakiś czas daje o sobie znać – kryzys. To sytuacja, która pojawia się nagle i jest dużym zaskoczeniem. Czasami rozwija się powoli, przechodząc w stan chroniczny, zauważalny dopiero w późnym stadium. Kryzys nie jest tym samym dla każdej osoby, czy firmy. Ta sama, konkretna sytuacja, w jednej osobie lub firmie wywoła załamanie i chaos, w innej będzie bodźcem do wzrostu.

O czym myślimy kiedy rozmawiamy o kryzysie?

Zjawisko zwane kryzysem, a więc także zarządzanie kryzysem, towarzyszy ludzkości od samego jej początku.

Greckie słowo „krisis” tłumaczone jest jako wybór, decydowanie, zmaganie się, walka.

Cechuje je działanie pod presją czasu oraz subiektywne odczucia, a co za tym idzie, również indywidualne odczuwanie rodzaju i natężenia konsekwencji jakie ten kryzys niesie. Definicje możemy mnożyć, są jednak dla tego stanu cechy wspólne i od nich zaczniemy.

Dwie cechy kryzysu

1. Zagrożenie

W mało sprzyjających warunkach, przy braku narzędzi i wiedzy, kryzys może doprowadzić do rozchwiania. Jego efektem może być nawet agresja skierowana do siebie lub innych, w ekstremalnych przypadkach prowadzi do choroby, okaleczenia. Może dojść także do zmian w sferze psychicznej i emocjonalnej u osoby, która  symbolicznie będzie chciała się uwolnić z trudnej sytuacji. Zagrożeniem staje się również tzw. zamiatanie pod dywan. Brak umiejętności czy możliwości poradzenia sobie z trudną sytuacją i obranie kursu „na przeczekanie” jest zdradliwe. Prowadzi do chroniczności sytuacji, a co za tym idzie – do dysfunkcji w dotychczasowym życiu. Skutkuje pojawianiem się blokad zaprzepaszczających możliwość dalszego rozwoju zarówno w życiu osobistym, jak i życiu firmy.

2. Szansa

Szansą jest fakt, że doświadczając powodowanego przez kryzys cierpienia, lęku, poczucia utraty kontroli łatwiej jest przełamać wewnętrzny opór i przekonanie o tym, że samemu trzeba sobie zawsze poradzić ze wszystkim.  W tym momencie szansą jest otwartość na poszukanie pomocy i wsparcia wśród odpowiednich specjalistów. Ważna jest otwartość na szukanie nowych rozwiązań, bardziej skutecznych niż te wykorzystywane do tej pory . To właśnie działanie daje szansę, czasami po latach zmagań, na powrót do równowagi i możliwość dalszego swobodnego rozwoju na każdym polu.

zarządzanie kryzysem

Kryzys to naturalny element życia

Kryzys powinien być odbierany jako naturalny element życia i rozwoju człowieka prywatnie, jego drogi zawodowej i firmy. Jednocześnie pojawia się zagrożenie i szansa. Sytuacja ta wymaga zmian i podejmowania decyzji, wyzwań i realizacji nowych zadań. Co ważne, możemy się do kryzysu przygotować. Możemy w odpowiedniej chwili go zdiagnozować i prawidłowo się  zachować, żeby stanowił moment wyjścia do nowej, często lepszej sytuacji. Część czytelników może poczuć w tej chwili dyskomfort wspominając swoje doświadczenia związane z kryzysami i ich negatywne konsekwencje. Pamiętajmy jednak, że właściwie przeprowadzone zmiany, świadomość kryzysu, jego dynamiki, przyczyn, konsekwencji i sposobów radzenia sobie z nim, pozwalają na łatwiejsze przejście przez kryzysy. Umożliwiają też zarządzanie kryzysami i zmianami w sposób bezpieczny i rozwojowy. Zapraszam do śledzenia moich kolejnych artykułów na ten temat.

W kolejne artykułach znajdziesz

  • Rodzaje kryzysów
  • Jak wyglądają fazy kryzysu
  • W jaki sposób sobie radzić ze swoim kryzysem
  • W jaki sposób pomóc komuś w kryzysie
  • Jakie kryzysy mogą pojawić się w Twoim biznesie
  • Dlaczego klienci nie przychodzą
  • Czy masz jakiś wpływ na wypalenie zawodowe
  • Konflikty w firmie
Viola Miła Jakubowska
Coach kryzysowy, trener rozwoju i scrum master. Specjalizuje się w pracy z sytuacjami kryzysowymi i problemowymi, z osobami indywidualnymi i biznesem. Wprowadza praktykę sprytnego zarządzania. Uważa, że warto inwestować w nową wiedzę i narzędzia zamiast trwać w stagnacji lub zataczać błędne koło. Aktywne działanie pozwala na większą swobodę, harmonię i rozwój.
http://violajakubowska.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *