Kawa złodziejem magnezu a może źródłem
Lifestyle

Kawa złodziejem magnezu, a może… źródłem?

Kawa, napój uwielbiany przez miliony ludzi na całym świecie, którzy nie wyobrażają sobie poranka bez filiżanki małej czarnej. Należy ona do najczęściej spożywanych napojów jak i również jest drugim, po ropie naftowej, najczęściej eksportowanym surowcem świata. Czas więc rozwiązać zagadkę czy kawa jest złodziejem magnezu, a może źródłem?

Kawa na ławie oskarżonych

Powodem, dla którego sięgamy po kawę, oprócz wspaniałych walorów smakowych jest zdolność rozpraszania znużenia i senności. Poza tym, wypicie filiżanki kawy raczej wpędza nas w poczcie winy, a w naszej głowie zaczynają brzmieć słowa lekarzy i dietetyków o wysokim ciśnieniu, odwodnieniu, przyspieszonej akcji bicia serca oraz zaburzonej gospodarce mineralnej. Straszna wizja, ale na szczęście już dziś wiadomo, że bardzo mylna. Najnowsze, rzetelne badania przyniosły szokujące rezultaty.

Regularnie spożywana kawa chroni przed wieloma chorobami

Kawa złodziejem magnezu a może źródłemOkazuje się, że kawa niesie ze sobą korzyści porównywalne m.in. z zieloną herbatą. Dodatkowo wbrew obawom nie zwiększa ryzyka chorób, a wręcz przeciwnie, wykazuje działanie ochronne. Pozytywne efekty zauważono m.in. w kwestii zmniejszenia ryzyka zachorowalności na cukrzycę typu II, Alzheimera, Parkinsona, niektórych nowotworów oraz depresję.

Źródło błędnych opinii

Odpowiedź jest prosta: niektóre kłamliwe reklamy producentów suplementów, którzy chcą sprzedać swoje produkty oraz błędne interpretacje badań. Rzeczywiście w dużych badaniach wnioski były takie, że ludzie którzy piją duże ilości kawy statystycznie umierają wcześniej. Natomiast wyniki uległy znacznej zmianie w momencie gdy zaczęto analizować różne dodatkowe czynniki. Na przykład zaczęto osobno oceniać wpływ kawy na osoby palące papierosy i niepalące. Oddzielono również ludzi spożywających zdrowe i regularne posiłki z dużą ilością warzyw, od grupy ludzi w których diecie przeważały potrawy mięsne i smażone.

Wyjaśnione, kawa może być źródłem magnezu

W roku 2011, zostały opublikowane badania przeprowadzone przez naukowców z Korei Południowej, w których oceniano źródła i ilości magnezu w tamtejszej diecie. Okazało się, ze dla grupy wiekowej 19-29 lat największa ilość magnezu znajduje się w kimchi (rodzaj sałatki z kapusty pekińskiej), tofu, ryżu oraz kawie! Natomiast w grupie wiekowej pomiędzy 30-49 lat kawa była na pierwszym miejscu, za nią kolejno kimchi, tofu, ryż. W grupie wiekowej 50-64 lat było identycznie – kawa została wymieniona jako główne źródło magnezu. Z kolei inne badania analizujące ilość oraz źródło spożywanego magnezu w typowej diecie Amerykanina dały wynik, że kawa dostarcza 5,3% magnezu dorosłemu człowiekowi. Dostarcza, a nie zabiera! Dodatkowo, naukowcy z Instytutu Żywienia i Żywności stwierdzili: „ Badania wykazują, że ludzie, którzy piją co najmniej 3 filiżanki kawy dziennie rzadziej chorują na cukrzycę i pozytywny wpływ kawy rośnie wraz ze zwiększaniem jej ilości w diecie”. Zdecydowanie więc można uznać, że kawa jest źródłem magnezu.

Rozkładając kawę na czynniki pierwsze

Najsłynniejszym składnikiem „małej czarnej” jest oczywiście kofeina. Jest ona najpopularniejszą, naturalną substancją pobudzającą. Powoduje lepsze skupienie uwagi, wydłuża czas koncentracji, zmniejsza zmęczenie i senność. Dodatkowo kawa zawiera ponad tysiąc czynnych biologicznie substancji, w tym polifenole będące silnymi antyoksydantami. Są to bardzo aktywne związki, wytwarzane w roślinach w celu ich ochrony. Dostarczenie tych związków do organizmu ludzkiego zapewnia ochronę przed atakami wolnych rodników oraz zmniejsza ryzyko zachorowalności na nowotwory, miażdżycę, cukrzycę, Alzheimera. Kawa stanowi również bogate źródło flawonoidów składników odpowiedzialnych za spowalnianie starzenia się naczyń krwionośnych oraz niwelowanie stanów zapalnych.

Podsumowując: kawa złodziejem magnezu, a może źródłem

To dobre wieści dla wszystkich kawoszy. Wiele ostatnich lat zostało poświęconych na dokładne i rzetelne badania w których szczególną uwagę poświęcono wszystkim składnikom aktywnym znajdującym się w kawie.  Większość z nich stanowi jednogłośnie, że dobrej jakości kawa powinna być nieodłącznym elementem naszej codzienności. Kawa może wspomóc ochronę przed cukrzycą – miłośnicy „małej czarnej” mają o 23-30% mniejszą ilość zgonów. Dodatkowo kofeina stymuluje układ nerwowy, więc może również działać jako łagodny środek przeciwdepresyjny, ponieważ doprowadza do zwiększenia produkcji m.in. serotoniny, dopaminy i noradrenaliny.  Ponadto badania przeprowadzone w różnych krajach wykazały, że osoby pijące regularnie kawę mają zwiększoną ochronę komórek mózgowych, a co za tym idzie zmniejszone ryzyko zachorowalności na Parkinsona, Alzheimera oraz demencję starczą.

Artykuł na podstawie książki lek. Katarzyny Świątkowskiej „Mity medyczne, które mogą zabić kontra fakty które mogą uratować życie”

A jaka jest najdroższa kawa świata? Przeczytaj: Kopi Luwak.

Beata Ratkowska
Absolwentka Wyższej Szkoły Kosmetologii i Pielęgnacji Zdrowia w Warszawie, kosmetolog. Pasjonatka zdrowego tryby życia. Od kilku lat zajmuje się promocją Programu Ochrony Zdrowia opracowanym przez czeskich lekarzy. Uświadamia ludzi jak można ochronić się przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi oraz udowadnia, że smukła sylwetka, absolutnie nie musi wiązać się z liczeniem kalorii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *