Zarządzanie kryzysem - 7 kryzysów rozwojowych niemowlaka
Rozwój

Zarządzanie kryzysem – 7 kryzysów rozwojowych niemowlaka

Zarządzanie kryzysem – 7 kryzysów rozwojowych niemowlaka

Jesteś dorosły i myślisz,że masz trudno w życiu? Ciągle coś się dzieje, co jakiś czas pojawia się kryzys, towarzyszą Ci stres, niewyspanie? Jak byłeś dzieckiem to była bajka… Jeśli od czasu do czasu nachodzą Cię takie myśli, zapraszam do przeczytania artykułu o zarządzaniu kryzysem – 7 kryzysów rozwojowych niemowlaka. Kryzysy nazywane także skokami rozwojowymi towarzyszą człowiekowi od samych jego narodzin, a nawet wcześniej. 

Kilka słów o tym czego nie pamiętasz, albo czego nie wiesz…

Zacznijmy od początku, od pierwszych dni.

Czy wiedziałeś/wiedziałaś, że:

Intensywność doznań zmieniającego się świata, szybki rozwój fizyczny i psychiczny mogą powodować duży stres u niemowlęcia?

Skutkiem tego pojawia się większa płaczliwość, problemy ze snem, ogólny niepokój i jego rozdrażnienie.

Taki stan dziecka wpływa na opiekunów,przez co koło kryzysu się zamyka. Rozdrażniona i zestresowana mama czy tata powodują niepokój u niemowlaka, które już i tak jest zmęczone, nie wie co się dzieje, potrzebuje ciepła i zrozumienia.

Co zrobić?

  • Uspokoić się,
  • tak zorganizować czas, żeby zawsze choć jedno z opiekunów było wyspane,
  • mieć świadomość tego co się dzieje i po prostu być bliskim, ciepłym i empatycznym towarzyszem,
  • nie porównywać swojego niemowlaka do innych, które akurat łagodniej przechodzą ten etap życia,
  • nie oskarżać siebie i innych o to, że nie potrafią się zająć dzieckiem.

Pamiętajmy!

Emocje rodzica udzielają się dziecku i potęgują kryzys. To Ty jesteś dorosły, to Ty decydujesz jak łagodnie dziecko przejdzie przez ten czas.

Krzyk i płacz są wołaniem o pomoc i potrzebą poczucia się bezpiecznie.

Początkowe fazy rozdrażnienia niemowlęcia są krótsze, a od czternastego tygodnia mogą wydłużać się nawet do kilku tygodni.

Zarządzanie kryzysem - 7 kryzysów rozwojowych niemowlaka

Zarządzanie kryzysem – 7 kryzysów rozwojowych niemowlaka do 1 roku życia możemy zinterpretować następująco:

Odczuwa nowe wrażenia: 5 tydzień

Zaczyna się czas, kiedy dziecko będzie czuć bardziej świadomie zapachy, smaki, dotyk. Dłużej zatrzymuje wzrok, nasłuchuje, uśmiecha się częściej i świadomiej. Po raz pierwszy obserwujemy prawdziwe łzy, a brzuszek zaczyna lepiej trawić. Lepszy kontakt z niemowlęciem cieszy rodziców, ale dla dziecka jest to dość szybka zmiana, która może budzić niepokój i potrzebę jeszcze większej bliskości.

Dostrzega wzory:  7-9 tydzień

Maluszek zaczyna dostrzegać podobieństwa w smakach, zapachach i dochodzących go dźwiękach. Ciało pozwala mu na pierwsze kontrolowanie swoich ruchów poprzez podnoszenie głowy, machanie nóżkami i rączkami, początkowe próby łapania. W tym czasie zaczyna też skupiać wzrok na ludziach i przedmiotach. Interesuje się nowymi dźwiękami, na przykład piosenkami.

Zauważa różnice: 11-12 tydzień

Dziecko wkłada wszystko do buzi lub zauważa, że może zmieniać głos. Zaczyna pokazywać znudzenie dłuższą zabawą tą samą zabawką. Próbuje samodzielnie siadać.

Zaczynają się nowe historie: 14-19 tydzień

Maleństwo zmienia pozycje ciała, zaczyna podnosić się na rączkach lub nóżkami odpychać w chodziku. Powoli identyfikuje swój głos, własne odbicie, reaguje na imię. W tym czasie zaczyna rozumieć słowa i sam próbuje wypowiadać dźwięki. Dziecko powoli daje sygnały ciałem, że potrzebuje jeść, że chce być wzięte na rączki.

Relacje i lęk separacyjny: 22-26 tydzień

Okres stresogenny może trwać nawet 4 tygodnie, podczas których dziecko źle śpi, miewa koszmary senne. Zauważalna jest nieśmiałość w kontakcie z obcymi osobami i zmniejszenie apetytu. W tym czasie też zaczyna odczuwać przestrzeń dzielącą je od rodziców, ludzi i przedmiotów, co może być dla niego bardzo stresujące. Inspirujące staje się to, że dziecko zaczyna widzieć i rozumieć ułożenie przestrzenne i skutki swoich działań – wiąże już ze sobą proste fakty.

Rozwój inteligencji: 33-37 tydzień

Dziecko zaczyna rozumieć, że niektóre rzeczy są podobne, powoli myśli podobnie jak dorośli. Robi miny, próbuje zwrócić na siebie uwagę i mieć ją tylko dla siebie. Komunikacja z dzieckiem staje się łatwiejsza.

Sekwencje: 41-48 tydzień

W maluszku powoli wyrabia się umiejętność łączenia wszystkich swoich zmysłów. Zaczyna budować zamiast niszczyć, daje jasne sygnały, że chce się bawić, zaczyna rysować. Dziecko potrzebuje także czuć się bardziej mobilne, wchodzi na meble, zsuwa ze schodów, próbuje chodzić.

 

Właśnie minął rok odkąd się urodziłeś/urodziłaś, a już zmierzyłeś/zmierzyłaś się z taką ilością rzeczy, które trzeba było przeżyć,
żeby móc rozwijać się dalej. 

Nie było łatwo, nie zawsze chciało się śmiać i gaworzyć. Czy nadal uważasz, że kiedyś było lżej?

Zachęcam Cię do nauczenia się myślenia o życiu jako o procesie ciągłych zmian. Najlepsze, co możesz zrobić, to wziąć odpowiedzialność za swoje życie i świadomie je przeżyć. Będąc świadomym tego, co się dzieje i z jak wieloma rzeczami już sobie poradziłeś/poradziłaś, możesz stworzyć w sobie pewność, że poradzisz sobie z każdym kryzysem.

A gdybyś potrzebował wsparcia, to zawsze możesz o nie poprosić. 

 

 

Viola Miła Jakubowska
Coach kryzysowy, trener rozwoju i scrum master. Specjalizuje się w pracy z sytuacjami kryzysowymi i problemowymi, z osobami indywidualnymi i biznesem. Wprowadza praktykę sprytnego zarządzania. Uważa, że warto inwestować w nową wiedzę i narzędzia zamiast trwać w stagnacji lub zataczać błędne koło. Aktywne działanie pozwala na większą swobodę, harmonię i rozwój.
http://violajakubowska.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *