Samochód w firmie-leasingować czy używać
Finansowanie

Samochód w firmie-leasingować czy używać

Dopiero co leasing zadomowił się w naszych nadwiślańskich firmach, a już robi się głośno o jego młodszym bracie. Czy korzystniejszym, czy wygodniejszym dowiecie się z poniższego artykułu. Po  jego przeczytaniu będziecie mogli odpowiedzieć sobie na pytanie: co jest korzystniejsze dla Waszych firm: samochód w firmie-leasingować czy używać.

 

Jaka jest różnica?

Leasing z założenia jest metodą zewnętrznego finansowania zakupu środków trwałych, co w uproszczeniu znaczy, że przedmiot leasingu jednak kupujemy. Płacimy raty i z miesiąca na miesiąc spłacamy cenę zakupu samochodu. W przypadku użytkowania samochodu zwanego najmem jest inaczej. Co miesiąc płacimy jedynie za jego zużycie + zryczałtowaną opłatę serwisową.  Zależnie od sposobu użytkowania samochodu w firmie może się okazać, że wbrew pozorom najem jest korzystniejszy niż leasing. Dlaczego? Dlatego, że nie spłacamy wartości auta do końca, a jedynie utratę jego wartości. Dzięki temu w najmie wartości wykupu dochodzą do 70%. Z tego typu rozwiązań korzystają najczęściej firmy potrzebujące samochodu do działu handlowego lub serwisowego, czyli tam gdzie samochody są intensywnie użytkowane. Po zakontraktowanym czasie są zwracane i wymieniane na nowe.

W liczbach…

Policzmy to na przykładzie nowego Opla Corsa, który kosztuje 44500 zł netto.

Jeżeli weźmiemy go na 3 lata w leasing robiąc 10% wpłatę początkową i 20% wykup to rata wyniesie nas 1015 zł netto. Pamiętajmy, że to tylko spłata samochodu nieuwzględniająca żadnych kosztów eksploatacyjnych.

Z drugiej strony, jeżeli weźmiemy Corsę w najmie z serwisem również na 3 lata z 10% wpłatą początkową rata wyniesie nas 692 zł  netto wliczając już opłatę serwisową 100 zł, czyli koszt samego samochodu to 592 zł!

W tej cenie mamy już pełen serwis samochodu przez 3 lata!  Korzyści, które niesie ze sobą najem to głownie:

  • niższe koszty miesięczne,
  • stałe opłaty eksploatacyjne,
  • brak problemu ze zbyciem pojazdu.

Do minusów najmu należy niewątpliwie to, że można w nie wziąć jedynie samochody nowe i, że jest bardzo wysoka wartość wykupu. Samochodów po najmie zazwyczaj się nie wykupuje tylko oddaje, więc nie trafią one nigdy do majątku firmy. Płacimy za coś co nigdy nie będzie nasze. To wygodne, ale samochodu nigdy nie staną się własnością naszej firmy.

Na koniec artykułu wracamy do jego początku gdzie postawiłem tezę, że w najem bierze się najczęściej samochody pracownicze, które będą mocno eksploatowane. „Zużyte” się po prostu oddaje wymieniając je na nowe przy stałym zachowaniu miesięcznych kosztów. Wygodne prawda?

W przypadku samochodów menadżerskich nadal dominuje klasyczny leasing, ponieważ są one inaczej eksploatowane, jest ich mniej i pokonują mniejsze przebiegi.

Teraz, zależnie od sposobu eksploatacji pojazdu możecie sobie odpowiedzieć, co dla Was jest korzystniejsze lub skontaktować się ze mną w sprawie podpowiedzi.

Tym firmom, które chciałyby korzystać z wygody jaką niesie najem (a mają samochody na własność lub w leasingu) polecam outsourcing zarządzania flotą ale o tym w następnym artykule…

 

Przeczytaj na co zwrócić uwagę w umowie leasingu.

 

Michał Korzeniowski
Michał Korzeniowski - pasjonat motoryzacji. Od początku swojej kariery związany z branżą finansową - spec od leasingów i flot samochodowych. Właściciel firmy consultingowej K&K Business Solutions Sp. zoo wyspecjalizowanej w pozyskiwaniu środków na pojazdy i maszyny dla firm oraz świadczącej usługi zarządzania flotami pojazdów. Lubi poznawać nowych ludzi, podróżować i poznawać inne kultury przez ich kuchnię. Fan snowboardu i żeglarstwa.
http://www.e-KandK.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *