hashtag
Marketing w sieci Porady

#Ocochodzi? – stosuj hashtag skutecznie

Niegdyś znany tylko informatykom dziś korzystają z niego wszyscy- hashtag, symbol który zmienił oblicze współczesnej komunikacji digitalowej. Akcje charytatywne, celebryci, eventy, ważne wydarzenia- to wszystko doczekało się swoich hashtagów. Niestety, tak samo jak małe kotki, jednorożce czy #się. Czemu służą hashtagi i jak odnaleźć się w ich świecie jako przedsiębiorca? Spróbujemy Wam to przedstawić w poniższym artykule.

#hashtag

Z założenia hashtag- znany wszystkim jako „#”- miał za zadanie kategoryzować treści w obrębie grup, co miało ułatwić użytkownikom wyszukiwanie istotnych i powiązanych ze sobą kwestii. Jego początki sięgają końcówki lat ’80, wszystkim i tak jednak będzie kojarzył się z 2007 r., gdy postanowiono po raz pierwszy zastosować go na Twitterze. Dzięki temu zabiegowi użytkownicy mogli oznaczać ważne dla siebie informacje i śledzić na bieżąco rozwijające się wokół nich wątki. Klikając w otagowany fragment tekstu, przeglądarka automatycznie sortowała dane wyświetlając użytkownikowi tylko te, które były zgodne z hashtagiem. Wszystko zmieniło się w momencie, gdy użytkownicy zaczęli nadużywać funkcjonalności „#” wprowadzając go między innymi w miejscach, które nie były przygotowane do ich obsługi. Jak wiadomo jednak „klient nasz Pan”, więc nie trzeba było długo czekać aż pozostali właściciele platform społecznościowych zainteresują się tym tematem.

#jakkorzystaćhashtag

Obecnie zarówno Twitter oraz Instagram i Facebook korzystają z dobrodziejstw hashtagów, a jak wykorzystują je marki i co to ma wspólnego z ich pierwotnym przeznaczeniem? Cóż, hashtagi nadal grupują dane i oczywiście nadal można je śledzić jednak nie ma to już nic wspólnego ze zbieraniem informacji i porządkowaniem wątków. Hashtagi co raz częściej są wykorzystywane przez użytkowników z pominięciem ich zastosowania co powoduje, że do strumienia informacji wpada chaos, z którego ciężko jest wynieść jakościowe treści. Dodatkowo, nie wiedząc czemu, użytkownicy potrafią „ohashtagować” całe zdanie. W ten sposób na polskim Instagramie zaimek „się” doczekał się swojego hashtagu w dwóch odsłonach, z polskimi znakami oraz bez, pojawiając się jako hashtag w sumie 1 308 613 razy.

Marketing oczywiście nie śpi, więc marki widząc zainteresowanie „płotkami” starają się za ich pomocą wyjść do swoich odbiorców. Tworzą swoje własne hashtagi i hasła, których zadaniem, tak dla odmiany, jest grupowanie użytkowników. Dzięki takiemu zabiegowi marki budują swój potencjał odbiorców oraz dostosowują w ten sposób formę komunikacji, która najlepiej odpowiada ich celom biznsowym.

#wykorzystajpotencjał

Jak zatem przedsiębiorca MŚP może zbudować i wykorzystać potencjał hashtagów. Jakie ma szanse konkurując z korporacjami posiadającymi szeregi specjalistów i dopracowane strategie?

Oto 5 zasad tworzenia skutecznych hashtagów:

  1. Unikalność – zadbaj o to, żeby hashtag był unikalny, łatwy do zapamiętania i związany z tym czym się zajmujesz np. #PrzedsiębiorczyBIZOON. Wchodząc w przeglądarkę na Instagramie i wpisując interesujący was hashtag możecie od razu sprawdzić jak często był ostatnio używany.
  2. Łatwość zapamiętania – hashtag może być zbudowany z jednego lub wielu wyrazów. Tylko pamiętajmy, że jeżeli ma być łatwy do zapamiętania nie należy przesadzać z ich ilością. Jeżeli budujemy wielowyrazowy znacznik czy taki, który zawiera spójniki lub przyimki, musi on być zapisany razem. Tak więc użycie hashtagu #Przedsiębiorczy #jak #Bizoon nie przyniesie żadnego efektu.
  3. Prostota – w tym wypadku jest cnotą. Nie komplikujcie. Robienie hashtagu z długiego zdania będzie zgubne. Prosty hashtag zwiększa prawdopodobieństwo zapamiętania go przez użytkowników.
  4. Spójna treść – nie wykorzystujcie chwilowych trendów do zwiększania zasięgu swoich treści, jeżeli nie mają ze sobą nic wspólnego. #DorotaR #PrzedsiebiorczaKobieta – to po prostu źle wygląda.
  5. Inteligentne grupowanie. Polega ono na łączeniu naszego hashtagu z innymi, bardziej znanymi, które znajdują się w obrębie naszej działalności i zainteresowań. Przykład: #PrzedsiębiorczyBizoon #DobreBoPolskie #sukces.

Na Twittrze’rze sytuacja wygląda nieco inaczej, ponieważ tam hashtagi tworzone są w zależności od wydarzenia i jest to model najbardziej zbliżony do pierwotnego zastosowania hashtagów.

#podsumowanie

Reasumując, hashtag to świetne narzędzie do budowania społeczności, wyszukiwania interesujących informacji, osób czy grup. Dzięki nim możemy śledzić to, co dzieje się z naszą marką w sieci lub obserwować wydarzenia związane tylko pośrednio z naszą działalnością. Możemy też podpatrywać jak radzi sobie konkurencja i czego w sieci szukają nasi obserwatorzy. Dowiemy się również tego jak klienci użytkują nasz produkt. Starajmy się ich zachęcić do używania naszych hashtagów i budowania wokół nich społeczności. Hashtagi mogą być efektywnym narzędziem e-marketingowym i z wielką pomyślnością możemy je stosować w ramach naszej działalności e-commerce. Stosujmy się do zasad tworzenia skutecznych hashtagów i korzystajmy z nich wszędzie tam gdzie możemy – pamiętając przy tym, jaka jest specyfika ich działania na konkretnych platformach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *