CHCESZ BYĆ ZDROWY MŁODY, NIE STROŃ NIGDY OD WODY
Lifestyle

Chcesz być zdrowy młody, nie stroń nigdy od wody

Woda jest najbardziej pierwotną i powszechnie występującą substancją na ziemi. Spełnia ogromnie ważną rolę w procesie powstawania oraz rozwoju wszelkiego życia. Niezbędna od pierwszego dnia poczęcia. Pozbawiona smaku i zapachu, bezbarwna, pospolita, a jednocześnie niezastąpiona, najcenniejsza i najważniejsza substancja na ziemi. Równie zwyczajna, jak i niezwyczajna.

Woda wodzie nie równa

Jakie powinny być właściwości wody pitnej? Okazuje się, że w celu optymalizacji wszelkich procesów biochemicznych, które zachodzą w naszym organizmie woda pitna powinna spełniać szereg wymogów. Przede wszystkim musi być biologicznie dostępna dla komórek naszego ciała czyli łatwo przyswajalna. Jeśli stopień napięcia powierzchniowego będzie wysoki to komórki będą musiały zużyć dodatkową ilość energii, aby woda została wchłonięta. Woda przeznaczona do picia powinna również mieć tzw. przeciętną twardość czyli być niskozmineralizowana. Bardzo twarde wody nie są w stanie nawodnić komórek naszego ciała. Dodatkowo woda powinna być elektrycznie obojętna , bądź lekko zasadowa, ze względu na to, że większość płynów ustrojowych ma niewielki odczyn alkaliczny. Poza wymienionymi właściwościami, niezwykle istotną kwestią jest czystość wody. Ważne by woda przeznaczona do picia nie zawierała chloru, pestycydów, związków azotowych, soli metali ciężkich, bakterii, wirusów, grzybów, pasożytów.

Dlaczego picie dużej ilości wody jest ważne

Fakt, iż picie odpowiedniej ilości czystej, świeżej wody każdego dnia ma bezpośredni wpływ na nasze lepsze samopoczucie, już dzisiaj nie podlega żadnej dyskusji. Woda pełni szereg, niezwykle ważnych funkcji w naszym organizmie. Przede wszystkim jest rozpuszczalnikiem, rozcieńczalnikiem, transportuje składniki pokarmowe do komórek, wypłukuje zanieczyszczenia, usuwa produkty przemiany materii z komórek oraz jest nośnikiem informacji. Dodatkowo utrzymuje odpowiednią wilgoć m.in. w stawach, gałce ocznej. Pomaga nerkom i skórze w usuwaniu toksyn oraz stymuluje pracę wątroby. Nie powinniśmy dopuszczać do uczucia nadmiernego pragnienia, ponieważ taki stan jest już sygnałem alarmowym dla organizmu, świadczącym o odwodnieniu. Wraz z wiekiem odczucie pragnienia słabnie, dlatego ryzyko odwodnienia jest znacznie większe. Poza tym u osób starszych mniej wydajnie funkcjonują nerki i w związku z tym niezbędna jest zwiększona ilość wody, by wspomóc oczyszczanie krwi z końcowych produktów przemiany materii. Ważne więc, by uświadamiać najmłodsze pokolenia dlaczego picie dużej ilości wody jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz przyzwyczajać i wypracowywać dobre nawyki na późniejsze lata.

A ile wody powinniśmy wypijać?

Zdrowy, przeciętny organizm podczas doby wydala ok 1,5-2 litrów wody. Są to mechanizmy diurezy, pocenie się, oddychanie. Dlatego w celu uzupełnienia płynów powinniśmy wypijać minimum równowartość tego co utraciliśmy. Przyjmuje się, że minimalna ilość wody, która zapobiegnie zmianom patologicznym w organizmie to 1 litr dostarczony w ciągu doby. Jeśli chcemy dokładnie określić nasze zapotrzebowanie można to obliczyć przyjmując minimum 15 g wody na 1 kg masy ciała. Dzieci potrzebują minimum 20 g/kg. Oczywiście niezbędne jest wzięcie pod uwagę okoliczności takich jak upały, trening, ciężka praca fizyczna, ogólny stan organizmu. W takich sytuacjach zapotrzebowanie na wodę wzrasta nawet kilkakrotnie.

Łączenie z posiłkami

Ważne też, by wyrobić w sobie odpowiedni nawyk picia wody tzn. znacznie lepiej i efektywnie jest pić wodę w małych ilościach, ale często, aniżeli duże ilości jednorazowo. Jeśli chodzi o połączenia z posiłkami warto zwrócić uwagę, by przyjmować płyny minimum 30 minut przed posiłkiem oraz 2-2,5 godz. po posiłku. Picie wody w trakcie jedzenie wpływa negatywnie na trawienie poprzez rozcieńczenie soków żołądkowych oraz przedwcześnie przesuwa niestrawiony pokarm z żołądka i dwunastnicy do dalszych części przewodu pokarmowego. Dodatkowo przyspiesza procesy fermentacyjne i gnilne w jelitach, powodując wydzielanie się w przewodzie pokarmowym toksycznych gazów w postaci siarkowodoru czy metanu. Łączenie z posiłkami może doprowadzić do nadkwasoty, niestrawności i mdłości.

Odwieczny dylemat – jaką wodę wybrać?

CHCESZ BYĆ ZDROWY MŁODY, NIE STROŃ NIGDY OD WODYProducenci wód prześcigają się w dostarczaniu nam informacji o czystości, wspaniałości i jakości ich produktów. Często podpierają się ogromną ilością badań i certyfikatów. Ale skąd mamy wiedzieć które z nich są rzetelne, prawdziwe i niezależne. Zdecydowanie znacznie częściej sięgamy po wodę butelkowaną, aniżeli kranówkę. Ale niestety i jedno i drugie rozwiązanie nie jest dobre. Wiadomo, jeśli chodzi o wodę z kranu, głównym problemem jest stan rur i innych elementów instalacji wodociągowych po kilku latach eksploatacji. Ale niestety również mikrobiolodzy badający jakość wód butelkowanych, są jednogłośni i udowadniają, że w butelkach plastikowych rozwijają się liczne pleśnie oraz bakterie które z kolei produkują rakotwórcze aflatoksyny. Dodatkowo różnorodność i ilość substancji bardzo szkodliwych zwiększa się pod wpływem przechowywania butelkowanych wód – często stoją one m.in. na słońcu, co sprzyja uwalnianiu się, bardzo szkodliwych substancji. Ale są też dobre wiadomości.

Odwrócona osmoza

Dzięki wynalezionej w latach 60-tych metodzie odwróconej osmozy, każdy z nas może mieć dostęp w warunkach domowych do czystej wody. Jest to naturalne rozwiązanie, występujące w przyrodzie bez chemii i gwałtownej ingerencji. Odwrócona osmoza polega na przenikaniu cząstek wody z roztworu mniej gęstego do bardziej gęstego w celu wyrównania gęstości. Woda przenika przez półprzepuszczalną membranę pod wpływem ciśnienia. Następuje przepływ wody z roztworu o stężeniu większym (woda brudna) do roztworu o stężeniu mniejszym (woda czysta). Dodatkowym atutem jest dostępność oraz niskie koszty, więc tym bardziej warto zgłębić temat.

 

Niestety żyjemy w czasach gdzie mamy znacznie utrudniony dostęp do trzech najważniejszych rzeczy: wartościowego jedzenia, czystego powietrza oraz czystej wody. Nie zmienia to faktu, że odpowiedzialność za to co spożywamy, pijemy oraz podajemy swoim najbliższym spoczywa na nas samych. Warto więc uświadomić sobie pewne mechanizmy i zrobić najwięcej jak możemy, by dostarczyć do naszych organizmów czystą wodę, która spełniając tak wiele niezwykle ważnych funkcji zapewni odpowiednie funkcjonowanie naszego organizmu.

 

Woda ma na nas zbawienny wpływ, a jak to jest z kawą – Kawa złodziejem magnezu, a może źródłem? Przeczytaj
Beata Ratkowska
Absolwentka Wyższej Szkoły Kosmetologii i Pielęgnacji Zdrowia w Warszawie, kosmetolog. Pasjonatka zdrowego tryby życia. Od kilku lat zajmuje się promocją Programu Ochrony Zdrowia opracowanym przez czeskich lekarzy. Uświadamia ludzi jak można ochronić się przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi oraz udowadnia, że smukła sylwetka, absolutnie nie musi wiązać się z liczeniem kalorii

2 thoughts on “Chcesz być zdrowy młody, nie stroń nigdy od wody”

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Ja staram się pić zalecaną ilość wody i zawsze staram się mieć przy sobie butelkę cisowianki. Uważam że ważne jest to żeby wybrać to co nam smakuje bo wtedy jest zwyczajnie latwiej dbać o zdrowie 🙂 Będę teraz bardziej zwracać uwagę na picie przy jedzeniu bo do tej pory piłam w trakcie posiłku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *