zasady skutecznego cold mailingu
Marketing w sieci Porady

7 zasad skutecznego cold mailingu

Cold mailing, podobnie jak cold calling, to forma kontaktu „na zimno” z klientem, z którym nic nas nie łączy. Może mieć na celu sprzedaż, nawiązanie relacji biznesowych, współpracy, uzyskanie potrzebnych informacji lub pomocy. Niezastosowanie poniższych zasad skazuje uznanie korespondencji za SPAM lub straty wizerunkowe dla firmy. Sprawdź jak napisać „zimną wiadomość”, aby odbiorca chętnie Ci odpisał.

 

1. Intrygujący temat

Temat maila to pierwsza rzecz, jaką widzi potencjalny klient. To od niego zależy czy kliknie i przeczyta wiadomość. Postaraj się, by temat był przyciągający, intrygujący i najlepiej spersonalizowany. Jednocześnie unikaj tytułów przywodzących na myśl SPAM.

2. Personalizuj treść

Zwróć się do konkretnego odbiorcy i dopasuj do niego treść. Jeśli chcesz uzyskać odpowiedź na swoją wiadomość, klient musi widzieć, że nie jest to masowy mailing do losowych osób. Najlepiej jeśli zwrócisz się do konkretnego odbiorcy po imieniu i nazwisku. Pokaż odbiorcy, że dobrze przywiązałeś się do nawiązania kontaktu i posiadasz dużą wiedzę o jego firmie. Im lepiej dopracujesz i spersonalizujesz swój tekst, tym chętniej Twój doceniony i zauważony odbiorca Ci odpisze. Pamiętaj, że aby dopasować treść maila do swojego odbiorcy, potrzebujesz zrobić porządny research na jego temat.

3. Mailowy savoir-vivre

zasady skutecznego cold mailingu

Pamiętaj by w treści maila krótko wyjaśnić, co jest celem Twojej wiadomości. Odbiorca musi też wiedzieć z kim ma do czynienia. Dobrze postrzegane jest posiadanie stopki. Nie skupiaj się jednak na własnej firmie, ale na odbiorcy. Warto pokazać, że znasz firmę, do której piszesz i jej osiągnięcia.

4. Prostota formy

Unikaj długich i skomplikowanych wypowiedzi. Nie stosuj pytań otwartych, tylko konkretne pytania zamknięte.

Pamiętaj: celem mailingu jest skłonienie odbiorcy do działania (call to action). Może to być zapisanie się na konferencję, wypełnienie ankiety, czy umówienie się na rozmowę telefoniczną lub spotkanie.

5. Odpowiedni dobór odbiorców

Wysyłka maili do niewłaściwej grupy docelowej to strata czasu. Nie istnieją uniwersalne usługi lub produkty. Selekcja adresów, pod które chcemy się zwrócić, powinna być poprzedzona solidną analizą wraz z określeniem targetu. Zdecydowanie lepiej wysłać swoją wiadomość do mniejszej, a lepiej dobranej grupy docelowej niż stosować masową wysyłkę do anonimowych odbiorców. Im precyzyjniej dopasujesz się do oczekiwań potencjalnych klientów, tym lepiej.

6. Nie wysyłaj oferty w mailu inicjującym

Polskie oraz europejskie prawo zabrania wysyłki niezamówionych informacji handlowych. Legalnie można nadać jedynie ofertę, na którą odbiorca wyraził pozwolenie. Adresowanie tego typu maila na ogólnodostępne adresy biurowe również nie wróży sukcesu, ponieważ zwykle uznawane jest za SPAM i rzutuje na straty wizerunkowe firmy. W pierwszym mailu nakreśl sprawę i zapytaj o dogodny dla odbiorcy termin rozmowy telefonicznej lub spotkania. Jeśli trzeba, poproś o kontakt do osoby decyzyjnej w danym temacie.

7. Stosuj follow up

Jeśli nie dostałeś odpowiedzi na swoją pierwszą wiadomość, nie zniechęcaj się. Pamiętaj, że wiadomość mogła zostać odebrana w niedogodnym momencie, przeczytana i od razu zapomniana. Mogła też zgubić się między innymi wiadomościami lub zostać niechcący skasowana. Dlatego warto ponawiać korespondencję, pamiętając o tym, by każda następna wiadomość różniła się od poprzedniej, zwłaszcza jeśli chodzi o temat. Musisz jednak wiedzieć, kiedy dać za wygraną i nie marnować czasu na kontakt, który nie rokuje.

Więcej informacji na temat profilu klienta znajdziesz w artykule Czemu planowanie sprzedaży jest takie ważne?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *