system ERP wspiera sprzedaż
Porady Technologie

Jak system ERP wspiera sprzedaż?

Każda firma, której działalność opiera się o procesy sprzedaży w pewnym momencie swojego rozwoju staje w obliczu konieczności wsparcia pracy odpowiednim systemem informatycznym. Skomplikowanie procesów biznesowych osiąga bowiem wówczas poziom, kiedy dotychczasowe procedury i narzędzia przestają być wystarczające. Zastanawiasz się jak system ERP wspiera sprzedaż? Zapraszam do przeczytania artykułu.

W handlu i dystrybucji kluczową kwestią jest obsługa klienta. Jeśli procesy, związane z aktualizowaniem cen i stanów magazynowych towaru, sprawnym realizowaniem zamówień czy obsługą reklamacji przebiegają bez zakłóceń, firma zyskuje klientów i zwiększa sprzedaż.

ERP to lepsze zarządzanie

System ERP to dziś podstawa zarządzania. Przetwarzanie przez przedsiębiorstwa ogromnych ilości informacji przy jednoczesnej konieczności posiadania stałego i bezpiecznego do nich dostępu rodzi konieczność wspierania zarządzania odpowiednim oprogramowaniem.

ERP kompleksowo wspiera zarządzanie organizacją dzięki temu, że wszystkie informacje przechowywane są w jednym miejscu. Każdy użytkownik systemu ma zaś do nich stały dostęp (oczywiście w ramach nadanych mu uprawnień).

Procesy sprzedaży w systemie ERP

Dostęp do pełnych i rzetelnych danych oraz lepsza ich analiza to fundament dla podejmowania trafnych i przemyślanych decyzji biznesowych. To zaś, jak istotne jest posługiwanie się odpowiednimi narzędziami wyraźnie widać również w przypadku procesów sprzedaży.

Praca zespołów sprzedażowych jest znacznie wydajniejsza wówczas, gdy wsparta jest przez system ERP. Sprawny przebieg wszelkich procesów sprzedażowych powoduje, że firma realizuje coraz więcej transakcji oraz poszerza portfolio klientów. Aby jakość usług nie spadła, warto sięgnąć po system ERP. Powinien on swoim zakresem funkcjonalnym obejmować wszystkie zachodzące wewnątrz firmy procesy, zaczynając od gospodarki magazynowej, poprzez działania sprzedażowo-marketingowe, na rozliczeniach kończąc.

Wybierając ERP warto również zwrócić uwagę na to, czy możliwe jest zintegrowanie go z innymi urządzeniami czy aplikacjami, np. czytnikami kodów kreskowych, systemem kurierskim.

Magazyn i logistyka w systemie ERP

Większość firm handlowo – dystrybucyjnych musi sprawnie i efektywnie zarządzać magazynem i procesami logistycznymi, aby utrzymać konkurencyjność swoich usług. Największymi wyzwaniami, jakim muszą sprostać przedsiębiorcy są te, związane z optymalnym wykorzystaniem dostępnej powierzchni magazynowej oraz minimalizowaniem kosztów eksploatacyjnych oraz kosztów pracy.

Wdrożenie oprogramowania ERP podnosi ergonomię i wydajność pracy także w tych aspektach. Dzięki odpowiedniemu systemowi zautomatyzowane zostaje nie tylko zarządzanie stanami magazynowymi i przestrzenią magazynową, ale również przetwarzanie danych archiwalnych, tworzenie reguł minimalnych zapasów czy analizowanie trendów sprzedażowych.

Realizacja zamówień

Sprawny obieg dokumentów pomiędzy dostawcą a odbiorcą to jeden z filarów efektywnej sprzedaży. Systemy ERP, oprócz generowania dokumentów zamówień, magazynowych czy księgowych, umożliwiają również ich przesyłanie droga elektroniczną. Ponadto możliwe jest także monitorowanie płatności, ustawianie powiadomień o zaległościach, przyznawanie klientom limitów kredytowych, itd.

Nowoczesne rozwiązania informatyczne oferują ponadto możliwość przeprowadzania wielowymiarowych analiz sprzedażowych, zarządzania cennikami i upustami oraz integracji z systemami kurierskimi. Rozwiązania klasy ERP pozwalają analizować dane archiwalne, dowolnie je zestawiać i tworzyć raporty. Dzięki temu możliwe jest prognozowanie cashflow, co przyczynia się do utrzymania płynności finansowej firmy.

ERP a wydajność i efektywność pracy

Wdrożenie systemu ERP automatyzuje pracę, eliminuje konieczność kilkukrotnego wprowadzania tych samych danych, minimalizuje ryzyko występowania błędów ludzkich, znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa przechowywanych danych oraz usprawnia obieg informacji i dokumentów. Implementacja tej klasy oprogramowania już w kilka tygodni po zakończeniu projektu skutkuje znacznym wzrostem wydajności i efektywności pracy.

W przypadku firm handlowo – dystrybucyjnych powyższe zmiany widać najwyraźniej w obszarze magazynu, kiedy to pracownik w kilka sekund może odnaleźć w systemie precyzyjną informację o położeniu konkretnej sztuki towaru. Poprawę jakości pracy odczuwają jednak również przedstawiciele handlowi, którzy dostają do rąk wygodne narzędzie, dostępne na urządzeniach mobilnych i w pełni zintegrowane z systemem ERP, dzięki czemu zyskują stały dostęp do aktualnych ofert i cenników, mogą w prosty sposób generować dokumenty oraz mieć stały wgląd w historię relacji z danym kontrahentem dzięki modułowi CRM.

 

Wdrożenie dedykowanego systemu ERP to dobra inwestycja w rozwój firmy. Dzięki niemu każda czynność jest łatwiejsza do wykonania, wyeliminowane zostają tak uciążliwe problemy, jak choćby konieczność powielania danych czy zakłócenia w komunikacji wewnętrznej organizacji. W nowoczesnych ERP każdy może personalizować swój ekran roboczy, a nawet korzystać z systemu w wybranym przez siebie języku. Są one również dostępne na urządzeniach mobilnych, w związku z czym nie ma także barier dla pracy zdalnej.

Przeczytaj również: Jak zwiększyć wydajność i przyspieszyć rozwój firmy dzięki systemowi ERP?
Anna Młynarczyk
Współwłaścicielka ESNC Sp. z o.o., tworzącego dedykowane systemy wspierające zarządzanie, jak justERP, justCRM czy system do zarządzania projektami rekrutacyjnymi justHUNT. Odpowiada za rozwój spółki oraz jej produktów, jak również całokształt działań PR/marketingowych. Certyfikowana przez Google specjalistka Google Analytics i Google AdWords. Obecnie również w trakcie certyfikacji MBA.
http://www.esnc.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *