Komunikacja społeczna
Okiem Młodych

Lekcja 2. Temat: Komunikacja społeczna

Komunikacja Społeczna

Komunikacja społeczna jest naturalnym i podstawowym elementem naszego życia. Ludzie przekazują sobie tzw. komunikaty. Istnieją dwa rodzaje komunikacji – werbalna oraz niewerbalna, na której skupię się między innymi.
Jak stosownie się komunikować?

 

Komunikacja Niewerbalna

Czyli mowa ciała (gesty, mimika, postawa ciała) oraz parajęzyk (pomruki, westchnienia, eee, aaa, yyy).
Ważne jest aby unikać niektórych nawyków.

  • Ograniczaj przerwy w swoich wypowiedziach. Tradycyjne eee, aaa, yyy ,,wciskane” w zdania nie są dobrym elementem. Warto zatrzymać się na 2-3 sekundy niż budzić podejrzenie, że o czymś zapomniałeś.
  • Zwracaj uwagę na postawę ciała. Twój sposób chodzenia, ułożenia głowy i kończyn a nawet siedzenia ukazują emocje. Występując przed publiką czy przy szerszym gronie znajomych pamiętaj o mowie ciała.
  • Uważaj na mimikę. Ułożenie brwi, ust brody pozwala odczytać Twoje emocje. Przerzucanie oczami w trakcie rozmowy jest odbierane jako szukanie wymówki lub kłamanie.
  • Gesty. Ruchem rąk możesz śmiało akcentować pewne wątki swojej wypowiedzi. Podobnie jest z głową, przytakując lub odmawiając.
    Pamiętaj, że gesty dla nas normalne mogą być obraźliwe w innych rejonach świata. Np. ułożeniem palców w znak ,,ok” (dla nas jest pozytywnym symbolem) we Francji czy Belgii oznacza zero, więc chwalenie czegoś tym gestem może być potraktowane jako obraza. Natomiast okazywanie otwartej dłoni w stronę Greków jest dla nich ogromną zniewagą.
  • Dotyk. Uścisk dłoni odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu więzi emocjonalnych. Uścisk zbyt mocny świadczy o braku nieśmiałości czy dużym poziomie energii. Natomiast lekkie podanie ręki jest odbierany jako przejaw niepewności, strachu.
  • Wygląd zewnętrzny. Twój wygląd mówi kim jesteś. Fryzura, makijaż ubiór informują o statusie materialnym. Pamiętaj, żeby Twój wizerunek krzyczał: Tak! Jestem człowiekiem sukcesu.

Skuteczna Komunikacja

Ważne jest aby nawiązywać liczne kontakty. Prowadzenie rozmów jak i wysłuchanie decydują o sukcesach
i porażkach.

  • Ważne jest okazywanie empatii, wczuć się w drugą osobę, aby zrozumieć jego oczekiwania
    i nastawienie.
  • Aktywnie jej słuchaj. Okazuj szacunek rozmówcy oraz akceptację. Nie wchodź w zdanie i nie przerywaj. Powstrzymuj się od pouczania i komentowanie.
  • Skupiaj uwagę na rozmówcy. Przytakuj mu, utrzymuj kontakt wzrokowy. Poczuje on, że jest wysłuchiwany
    i szanowany.
  • Pamiętaj o przekazie werbalnym i niewerbalnym.

Zaufanie jest podstawą dobrej komunikacji i funkcjonowania firmy. Ekonomiści twierdzą, że jego brak podwaja koszt prowadzenia biznesu. Jego brak nazywany jest ,,swoistym podatkiem od prowadzenia firmy”.

 

Jak przykuć uwagę młodego odbiorcy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *