Centralny Port Komunikacyjny
Aktualności

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny, czyli węzeł transportowy, oparty na zintegrowaniu lotnictwa oraz kolei. Gdzie zostanie wybudowany? Ile kosztuje? Jak się będzie nazywać? Zapraszam do lektury artykułu.

Centralny Port Komunikacyjny – Port “Solidarność”

Warunkiem budowy CPK jest szybki dostęp do największych miast w naszym kraju w czasie 2-2,5 h. Aby ten warunek został spełniony zadecydowano o ulokowaniu Centralnego Portu pomiędzy Warszawą, a Łodzią – w miejscowości Stanisławów. Wokół CPK planowane jest stworzenie nowego miasta, w którego skład miałyby wchodzić parki biznesu, centrum targowo-wystawiennicze, centra konferencyjne czy campus dla polskich uczelni wyższych. Brzmi interesująco.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) może kosztować 30,9-34,9 mld zł; na obecnym etapie nie przesądzono o sposobie pozyskania finansowania, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu. Zakończenia podstawowego procesu inwestycyjnego planowane jest do 2027r.

Centralny Port Komunikacyjny – Koncepcja projektu

Centralny Port KomunikacyjnyKoncepcja zakłada: koszty komponentu lotniczego w wysokości 16-19 mld zł (w oparciu o koszty wzniesienia porównywalnych portów lotniczych na świecie), koszty komponentu kolejowego w wysokości 8-9 mld zł (w oparciu o szacunki zawarte w Studium Wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości „Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław”), koszty komponentu drogowego od 1,75 mld zł(w przypadku budowy 65 km) do 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad).

Konieczność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wynika m.in. z rozwoju ruchu lotniczego opartego na systemie węzła, który może istotnie przyczynić się do wzrostu gospodarczego RP; Lotnisko Chopina nie jest w stanie sprostać wymaganiom rosnącego rynku lotniczego w RP; kształt polskiej sieci kolejowej stanowi systemowe ograniczenie konkurencyjności transportu kolejowego pomimo, że transport kolejowy stanowi w założeniu najefektywniejszy środek krajowego transportu zbiorowego.

Wyobraźmy sobie Centralny Port Komunikacyjny w roku 2050. Będzie to centrum polskiej przedsiębiorczości międzynarodowej, gdzie wszystkie wielkie koncerny będą na miejscu, a bliskość miast wpłynie na powstawanie nowych miejsc pracy. No i dzięki transportowi powietrznemu, z jednego miejsca będziemy w stanie szybko wszędzie dotrzeć.

 

Tuba Hyperloop w Polsce? Odcinek testowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *