zwiększenie zasięgu organicznego na FB
Aktualności Marketing w sieci Porady

6 sposobów na zwiększenie zasięgu organicznego na FB

Traktujesz Facebooka jako jedyne źródło komunikacji na zewnątrz? Z przerażeniem obserwujesz jak Twoje zasięgi spadają? Co możesz zrobić? Przedstawiamy 6 skutecznych sposób na poradzenie sobie w nowej facebookowej rzeczywistości.

Łatwo jest założyć stronę firmową na tym popularnym medium społecznościowym. Nie musisz znać html, nawet CMS, nie musisz mieć nawet prywatnego profilu, żeby utworzyć stronę swojej firmy na Facebooku, w dodatku adres Twojej strony może wyglądać całkiem przyzwoicie, np.: fb.com/fundacjabizoon. Wiele osób skorzystało z takiej opcji traktując stronę na portalu społecznościowym jako swoją główną. Liczyli na lepszą interakcję z pozostałymi użytkownikami społeczności oraz łatwe zarządzanie treściami.

Było i się skończyło… a Facebook się tłumaczy

Jeszcze niedawno łatwiej było zadbać o organiczne zasięgi strony, teraz wujek Facebook zmienił swoje algorytmy i już nie każdy widzi to, co polubił.
Serwis już od października zeszłego roku pracował nad nowymi algorytmami, które miały na celu przeniesienie treści publikowanych przez strony z tzw. newsfeedu (czyli Twojego walla, aktualności, które pojawiają się po wejściu na stronę), do „Explore Feed”. W wielu przypadkach jest tak, że aby sprawdzić co publikuje dana strona musisz wybrać w menu bocznym po lewej stronie: eksploruj>aktualności ze stron. Facebook twierdzi, że dla jego użytkowników najważniejszy jest kontakt z ludźmi, miejscami i sprawami, które są dla nich ważne – w szczególności z rodziną i przyjaciółmi. Posty, które Ci wyświetla są dobierane na podstawie Twoich dotychczasowych aktywności w serwisie.

Taka polityka ma niemały wpływ na popularność stron firmowych, którym już nie łatwo jest przedrzeć się przez gąszcz informacji. Jeżeli do tej pory obserwowałeś statystyki swojej strony, mogłeś zauważyć, że zasięgi organiczne spadły z kilku(nastu) tysięcy do kilkuset odbiorców na post. Jak sobie poradzić w nowej rzeczywistości?

O co chodzi Facebookowi?

Celem serwisu jest zysk. Facebook zarabia, gdy użytkownicy spędzają w nim wiele czasu. Jego algorytmy są niezwykle skomplikowane i bardzo wnikliwie badają Twoją aktywność. Na pewno nie będzie premiował postów, które powodują wyjście z jego aplikacji. Np. udostępnień z You Tuba lub zewnętrznych portali. Sięga też do kieszeni przedsiębiorców robiąc wszystko, aby dochody z reklam były jak najwyższe.

Jak zwiększyć zasięg organiczny na FB – 6 sposobów:

  1. Nie powielaj treści z innych stron.

    Internet w ogóle tego nie lubi, np. nie udostępniaj tego samego zdjęcia na Instagramie i Facebooku jednocześnie.

  2. Angażuj do reakcji

    – to mają być autentyczne reakcje. Jakość komentarzy również ma znaczenie. Sto komentarzy pod postem, a wszystkie zawierające jedynie serduszka lub inne emotikony przyniesie gorszy efekt niż autentyczna dyskusja. Aczkowliwek sto komentarzy słabej jakości jest lepsze niż brak reakcji. Możesz poprosić swoich fanów o pomoc w dokonaniu wyboru lub zapytać o ich preferencje. Sugeruję stosować pytania zamknięte. Czasem wystarczy prośba przekazana wprost: np. daj lajka lub udostępnij znajomym.

  3. Stwórz harmonogram publikacji.

    Zbadaj kiedy Twoi fani są w Internecie (masz taką podstronę w zakładce „Posty”). Publikuj o odpowiednich porach i podziel swoje treści na kategorie. Mogą to być np. posty zawierające informacje ważne dla Twojej grupy docelowej, wpisy dotyczące życia firmy („od kuchni”), żarty i motywatory (śmieszne zdjęcia i cytaty), aktualne projekty, plany na przyszłość, podziękowania… Określ w jakie dni będziesz cyklicznie publikować wpisy dotyczące wybranej tematyki i wybierz formę posta (zdjęcie, wideo, live).

  4. Stwórz grupę powiązaną z Twoją stroną.

    Dbaj o to, aby Twoja grupa „żyła”, pobudzaj dyskusje, niech toczą się wokół tematu, który jest powiązany z działalnością Twojej firmy.

  5. Bądź aktywny i uprzejmy w sieci.

    Odpowiadaj na każdy komentarz, który pojawi się na Twoim fan page. Zadbaj o swój wizerunek w sieci. Konstruktywna krytyka to też ważny element życia, jednak staraj się ją odróżnić od hejtu. Hejtu podsycać nie należy, czasem warto pominąć go milczeniem i nie karmić hejtera swoimi tłumaczeniami, ponieważ on i tak znajdzie powód do rozpętania kolejnej „burzy”.

  6. Pisz krótko, ale przykuwaj uwagę.

    Facebook to nie miejsce na długie wywody. Krótkie posty powodują więcej interakcji. Swoje wpisy możesz urozmaicić emotikonami. Ale nie przesadzaj. Wszystko zależy od Twojej grupy docelowej, choć umiar wskazany jest w każdej sytuacji. Jeżeli Twój profil jest biznesowy, postaraj się wybierać np. przykuwające wzrok punktory (czerwone ikony ładnie wyróżniają się na niebieskim serwisie).

Być może masz jeszcze inne, własne patenty na zwiększenie zasięgów organicznych. Podziel się w komentarzu, jakie są Twoje spostrzeżenia.

Czy pochwalasz nową politykę Facebooka?

Pamiętaj też, że Facebook nie jest jedynym narzędziem do promocji firmy w sieci. W 2018 r. trendem jest tzw. marketing treści (content marketing). Być może warto zainwestować swój czas w pisanie bloga? A może zgłosisz się do portalu ze swoimi treściami? Są też inne social media: Twitter, You Tube, Google+, Instagram, Pinterest, Linked In… Być może warto zapoznać się również z nimi? Głowa do góry, nie samym Facebookiem człowiek żyje!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *