Cyfrowy Urząd
Aktualności Porady

Cyfrowy Urząd dla cyfrowych przedsiębiorców

Czy relacje pomiędzy biznesem i administracją mogą być bardziej efektywne i korzystne dla przedsiębiorcy, który nie będzie postrzegany w tym układzie jako petent, a bardziej jako kluczowy klient? 31. stycznia Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii podsumowało 3-letni etap prac nad portalem biznes.gov.pl. Zapraszamy do przeczytania i obejrzenia relacji z konferencji.

“Wsparcie przedsiębiorczości w erze cyfrowej” pod takim hasłem Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zorganizowało 31.01.2019 r., w Warszawie konferencję podsumowującą prace nad portalem biznes.gov.pl. Obecnie portal oferuje ponad 300 usług do załatwienia wyłącznie on-line, ponad 200 aktualizowanych poradników dla przedsiębiorców, 1000 opisów procedur oraz 500 artykułów o tym, jak prowadzić biznes.

W pełni cyfrowy urząd

Podczas debaty Tadeusz Kościński (MPiT) mówił o tym, jak portal pozytywnie wpływa na obniżenie kosztów funkcjonowania państwa i automatyzuje przedsiębiorstwa. Ministerstwo będzie dążyć do zbudowania kompleksowej e-administracji dopasowanej do potrzeb obywateli i firm.

Aby przedsiębiorstwa polskie mogły konkurować na globalnym rynku, powinny usprawniać swoje procesy i dążyć do cyfryzacji, natomiast instytucje publiczne muszą nadążać za tym trendem. Polska będzie dążyć do tego, aby kontakt z administracją był wyłącznie elektroniczny. Ministerstwo stara się dbać o wysoką jakość i wygodę oferowanych usług oraz budowanie zaufania w kanałach elektronicznych. Klient powinien mieć poczucie, że jego dane są bezpieczne w przestrzeni cyfrowej.

Cyfrowy Urząd

Symbol zmian w relacji z administracją

Dominik Wójcicki, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii, przedstawił statystki dotyczące portalu biznes.gov.pl, który zyskuje coraz większą popularność. W planach jest możliwość załatwienia wszystkich spraw obywateli pod jedną domeną: gov.pl, a także ujednolicenie witryny CEIDG z biznes.gov.pl.

Karol Okoński – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, również przekonywał o konieczności poszerzania możliwości związanych z e-usługami administracji publicznej oraz zmianie w podejściu do projektowania usług.

Analogowe rozwiązania są już niewystarczające i również Ministerstwo powinno dbać o dopasowanie do potrzeb konsumentów. W debacie wybrzmiało, że Ministerstwo jest jak firma, która służy klientowi. Przedsiębiorcy szanują swój czas i procedury administracyjne powinny zostać przyspieszone. Cyfryzacja urzędu z pewnością jest wyjściem naprzeciw potrzebom rynku.

E-usługi to przyszłość

Grzegorz Powierża, prezes Centrum Przedsiębiorczości i Innowacyjności twierdzi, że e-usługi to jest przyszłość. Przedsiębiorca musi być pionierem, jeżeli chce zaistnieć na rynku, musi być przygotowany na szybkie zmiany i umieć się do nich dostosowywać. Cyfryzacja administracji to duże ułatwienie dla przedsiębiorców i oszczędność czasu.

Obecnie jest coraz więcej usług elektronicznych, ale brakuje edukacji i popularyzacji tych możliwości. Wielu przedsiębiorców nie wie, że można np. zaświadczenie z ZUS i US załatwić elektronicznie.

Chcesz wiedzieć co jeszcze możesz załatwić online? Obejrzyj relację:

Polska cyfryzuje się szybciej niż Europa

Tak wynika z raportu McKinsey&Company „Polska jako cyfrowy challenger 2018”, a proces ten rozwija się w tempie 7 proc. rocznie. Wartość usług cyfrowych w 2016 roku stanowiła 6,2 proc. naszego PKB – czyli około 112 mld zł. A do 2025 roku może osiągnąć wartość nawet 275 mld.

Coraz więcej Polaków ma profil zaufany i wygląda na to, że zarówno administracja, przedsiębiorcy i obywatele są już gotowi na to, aby kontakt z urzędem przebiegał jedynie cyfrowo.

Przeczytaj także Fundusze Europejskie dla NGO – relacja ze spotkania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *