Czy jestem osobą przeżywającą kryzys?
Kryzys... Porady Rozwój

Czy jestem osobą przeżywającą kryzys?

W dzisiejszym artykule Czy jestem osobą przeżywającą kryzys? z serii zarządzanie kryzysem pada ważne pytanie: czy jesteś osobą przeżywającą kryzys? Poniżej znajdziesz 10 punktów diagnostycznych, wskazujących, że pojawił się stan kryzysu. W zależności od nasilenia symptomów i ich ilości można określić jak bardzo głęboki jest kryzys. Niestety, osoby w tym stanie często nie zauważają symptomów, często stają się one męcząca codziennością i oczekiwaniem, że “coś się zmieni”, “jakoś sobie poradzę”, “nic się nie dzieje, inni mają gorzej”.

Sprawdź czy Ty lub ktoś w Twoim otoczeniu przeżywa kryzys!

Przyznanie się przed sobą lub otoczeniem do kryzysu nie jest wstydem. Najtrudniej przyznać się przed samym sobą, że dzieje się coś, z czym nie do końca lub w ogóle sobie nie radzimy. To jest pierwszy i najważniejszy krok. Drugim krokiem jest pokazanie otoczeniu, że potrzebuje się więcej wsparcia i opieki, może więcej czasu na realizację pewnych zadań czy zobowiązań. Bardzo ważne jest, żeby osoby, z którymi się dzielimy tą informacją, były nam przychylne i wiedziały w jaki sposób udzielić pomocy, a w jaki sposób się nie zachowywać, żeby nie pogłębiać kryzysu.

Czy jestem osobą przeżywającą kryzys

10 ważnych punktów

  1. Uczucie zakłopotania, poczucie, że nigdy wcześniej w taki sposób się nie czułam/czułem.
  2. Poczucie zagrożenia, zdenerwowania i przerażenia, które niekoniecznie jest spowodowane realnym zagrożeniem, choć może być.
  3. Stan dezorientacji, chaos, brak umiejętności swobodnego myślenia, poczucie braku rozwiązania, zablokowania.
  4. Desperacja, poczucie braku czasu, konieczności wymyślenia czegoś pomimo poczucia niemocy, sięganie po nieadekwatne rozwiązania.
  5. Rezygnacja, apatia, bierność, przeświadczenie o tym, że nie ma rozwiązania, że nic się nie zmieni, nikt nie może pomóc.
  6. Stan bezradności, wrażenie, że nie można lub nie umie się o siebie lub innych zatroszczyć.
  7. Poczucie presji na sobie, potrzeby szybkiej zmiany, pomocy.
  8. Wrażenie ciągłego dyskomfortu, brak umiejętności wyjścia z sytuacji, relaksu, bycie nieszczęśliwym.
  9. Odrętwienie, otępienie, wyłączenie emocji do stanu ich braku. Wszystko dookoła i sytuacja przestają być realne.
  10. Fizjologicznie czujesz zmęczenie, masz problemy ze snem, czujesz, że ciało zwolniło lub zaczęłaś/zacząłeś być nadpobudliwy,

Weź kartkę, przepisz powyższe punkty i zaznacz to, co się dzieje w Twoim życiu lub życiu osoby, którą znasz.

Najważniejsze jest twoje życie, jego jakość, zadbaj o nie!

Jeśli na powyższe punkty odpowiedziałaś/eś pozytywnie, choćby na jeden z nich zastanów się czego potrzebujesz dla siebie i z czyjej pomocy musisz skorzystać. Nie czekaj aż stan się pogorszy. Zmiany zazwyczaj są o wiele łatwiejsze do wprowadzenia niż się początkowo wydaje. Proszenie o pomoc nigdy nie jest wstydem. Zadbaj tylko o to, żeby skorzystać ze wsparcia odpowiednich, odpowiedzialnych osób.

Możesz przeczytać także artykuły:

Coaching kryzysowy w życiu prywatnym 

3 minuty do lepszego zarządzania kryzysem

5 pytań o kryzys przełomu życia

lub znajdź inne artykuły w zakładce kryzys.

Viola Miła Jakubowska
Certyfikowany coach kryzysowy, Certyfikowany coach kryzysowy w biznesie, trener rozwoju i Scrum Master. Specjalizuje się w pracy z sytuacjami kryzysowymi i problemowymi, z osobami indywidualnymi i biznesem. Wprowadza praktykę sprytnego zarządzania. Uważa, że warto inwestować w nową wiedzę i narzędzia zamiast trwać w stagnacji lub zataczać błędne koło. Aktywne działanie pozwala na większą swobodę, harmonię i rozwój. Członek Polskiego Towarzystwa Coachingu Kryzysowego.
http://violajakubowska.pl/

2 thoughts on “Czy jestem osobą przeżywającą kryzys?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *